Zarządzanie zakładem ubezpieczeń w sposób prawidłowy wymaga właściwie zorganizowanego systemu zarządzania, którego istotnym elementem jest funkcja zgodności z przepisami - Compliance.
Podstawą funkcjonowania Compliance w SALTUS Ubezpieczenia jest ustawa z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (art. 64), stanowiącej element unijnego prawodawstwa ubezpieczeniowego Solvency II (Wypłacalność II). SALTUS Ubezpieczenia od wielu lat popiera i sukcesywnie wzmacnia funkcjonowanie systemu Compliance.
W dzisiejszym świecie przepisy prawne, regulacje nadzorcze i inne standardy zmieniają się w błyskawicznym tempie. Compliance pomaga monitorować przeobrażające się otoczenie prawne, oceniać ich możliwy wpływ na działalność towarzystw ubezpieczeniowych, a także odpowiednio mierzyć możliwe ryzyko braku zgodności. Wierzymy, że należyta dbałość o zapewnienie zgodności ma wpływ na reputację instytucji finansowej, jaką jest zakład ubezpieczeń.
Do najważniejszych zadań Compliance w SALTUS Ubezpieczenia należą m.in.:
Zapewnieniu zgodności służą odpowiednio skonstruowane i realizowane regulacje wewnętrzne, takie jak: Kodeks etyki pracowników, Polityka zapewnienia zgodności (Compliance), Polityka whistleblowing, Polityka zarządzania konfliktami interesów (ŁAD KORPORACYJNY SALTUS TUW oraz ŁAD KORPORACYJNY SALTUS ŻYCIE SA).
SALTUS Ubezpieczenia zapewnia anonimowe zgłaszanie nieprawidłowości związanych z działalnością Towarzystw. Chcemy w ten sposób szybko i skutecznie reagować na wszelkie ewentualne nadużycia i naruszenia prawa i zasad etyki, eliminując ryzyko sankcji i braku zgodności. Każde zgłoszenie traktujemy bardzo poważnie, poddajemy je analizie i wyjaśnianiu oraz wdrażamy ewentualne środki zaradcze.
W ten sposób wdrażamy dyrektywę PE i Rady 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (tzw. dyrektywa o sygnalistach), Zasady Ładu Korporacyjnego dla instytucji nadzorowanych Komisji Nadzoru Finansowego oraz ustawę o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Czego mogą dotyczyć zgłoszenia?
Kto może być Sygnalistą?
Osoba, chcąc zgłosić naruszenie, nazywana jest Sygnalistą. Taką osobą może być każdy: pracownik, klient (potencjalny czy aktualny), współpracownik lub kontrahent, który posiada informacje lub wiedzę o możliwych niedozwolonych zachowaniach lub nieprawidłowościach dotyczących naszych Towarzystw.
Jak dokonać zgłoszenia?
1. Aplikacja - to anonimowa platforma do zgłaszania nieprawidłowości lub nadużyć. Czynności można dokonać poprzez link: https://whistleblowing.saltus.pl/#/
Z aplikacji można korzystać siedem dni w tygodniu przez całą dobę przy użyciu każdego urządzenia połączonego do sieci Internet.
2. Listownie - zgłoszenie nieprawidłowości można również wysłać pocztą tradycyjną na nasz adres ogólny: Saltus Ubezpieczenia, ul. Władysława IV 22 81-743 Sopot z dopiskiem „Compliance”.
3. Telefonicznie - Sygnalista ma możliwość dokonania zawiadomienia poprzez kontakt telefoniczny na numer bezpośredni do Compliance Officera (058-550-96-76) w godzinach pracy Towarzystw.
4. Poprzez bezpośrednie spotkanie - zgłoszenia można dokonać bezpośrednio do Compliance Officera, umawiając się wcześniej na spotkanie w siedzibie Towarzystw.
System ten nie może być wykorzystywany do zgłaszania informacji publicznie dostępnych, do celowych pomówień lub do świadomego podawania nieprawdziwych informacji.
SALTUS Ubezpieczenia zapewnia osobie dokonującej zgłoszenia ochronę przed działaniami o charakterze represyjnym, dyskryminacją lub innymi rodzajami niesprawiedliwego traktowania. Wszystkie zgłoszenia przetwarzane są zgodnie z unijnymi przepisami o ochronie danych. Towarzystwa gwarantują poufność zgłoszeń oraz danych w nich zawartych. Zgłaszający sam decyduje czy chce podać swoje dane czy pozostać anonimowy. Więcej informacji na ten temat zawiera § 8 Procedury Whistleblowing.
Szczegóły zasad zgłaszania nieprawidłowości zawierają poniższe Procedury Whistleblowing: